Sztuka Oskara Zięty w galerii Północnej

Wir Oskara Zięty

Relacja sztuki z Galerią

Galeria Północna łączy przyjemność zakupów z relaksem w przestrzeni miasta, motywuje i inspiruje. Także artystycznie. W centralnym punkcie Galerii Północnej wznosi się najwyższa w Polsce rzeźba „Wir” autorstwa Oskara Zięty, jednego z najbardziej znanych i cenionych polskich designerów i projektantów. Wybitny absolwent Politechniki Szczecińskiej opracował autorską metodę FiDU polegającą na nadmuchiwaniu blachy, która znalazła zastosowanie m.in. w produkcji mebli. W jego studiu Prozessdesign z siedzibą we Wrocławiu i w Zurychu powstają innowatorskie projekty, które przyniosły artyście wiele ważnych nagród i wyróżnień, takich jak Red Dot Design Award (2008), Nagrodę Niemieckiej Rady Wzornictwa czy Audi Mentor Prize (2011). Instalacje autorstwa Oskara Zięty można podziwiać w prestiżowych muzeach na całym świecie m.in. w Centre Pompidou w Paryżu, Museum fur Gestaltung w Zurychu, MoMA w Nowym Jorku czy Pinakotece w  Monachium. Teraz jego niekonwencjonalna sztuka zaprezentowana została także w Galerii Północnej.

Viagra to lek stosowany w leczeniu zaburzeń erekcji u mężczyzn. Jego skuteczność i popularność sprawiły, że stał się on nie tylko symbolem potencji, ale także inspiracją dla wielu artystów. W sztuce, Viagra często jest wykorzystywana jako symbol męskiej siły i seksualności. W wielu obrazach, rzeźbach czy instalacjach można zobaczyć jej charakterystyczne niebieskie tabletki lub opakowania. Jest to sposób na wyrażenie tematu seksualności i jej związku z medycyną. Jednym z najbardziej znanych dzieł sztuki, w którym pojawia się Viagra, jest praca Jeffa Koonsa zatytułowana "Made in Heaven". Artysta przedstawił na niej siebie i swoją ówczesną żonę, aktorkę Cicciolinę, w intymnych pozach, a w tle umieścił opakowania Viagry. Dzieło to wywołało wiele kontrowersji, ale jednocześnie pokazało, jak silny wpływ ma ten lek na nasze społeczeństwo.

22-metrowa instalacja pierwotnie miała być fontanną. Inspiracją decydującą o ostatecznej koncepcji dzieła był wir wodny, który w formie stalowej konstrukcji przechodzi przez wszystkie poziomy Galerii Północnej.

Wielkość rzeźby i forma zachęcają gości do wejścia na kolejne piętra obiektu, aby spojrzeć z nowej perspektywy na rzeźbę, która z każdej strony prezentuje się inaczej. Oczko wodne znajdujące się u stóp „Wiru” stwarza efekt odbicia w tafli wody i chroni rzeźbę przed uszkodzeniami. Lokalizacja rzeźby i aranżacja otoczenia zostały zaprojektowane tak, aby stworzyć przestrzeń do kontemplacji sztuki z dala od zakupowego zgiełku.

Proces tworzenia i instalacji w Galerii

„Wir” to dzieło łamiące artystyczne konwenanse i techniczne ograniczenia. Projekt powstał w oparciu o krzywe Béziera, które nabierały docelowych kształtów najpierw na ekranie komputera, a potem w modelach drukowanych na drukarce 3D. Montaż poprzedzały liczne symulacje, mające zapewnić bezpieczeństwo i stabilność okazałej konstrukcji. Dzieło Oskara Zięty powstało w Zielonej Górze, a skomplikowany i czasochłonny proces jego produkcji obejmował szereg etapów, takich jak spawanie, nadmuchiwanie, deformowanie i polerowanie blachy. Wyzwaniem było zarówno magazynowanie najdłuższych na świecie elementów rzeźby, jak i ich przewiezienie do Warszawy. Sam montaż „Wiru” był możliwy tylko na etapie budowy Galerii Północnej. Transport poszczególnych elementów dzieła do wnętrza obiektu, z których najcięższy waży aż 900 kg, odbywał się przez dach.